تابویی که با «متهم گریخت» عطاران شکست/ روایت دو خواننده!
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۳۶۵۹۸
دریافت 5 MB
خبرگزاری مهر – گروه هنر – علیرضا سعیدی: کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش میکند با انتخاب عناصر، فرمها و چینشها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطبان یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکتهسنج، اندیشمندانه و حساب شده پیش روی مخاطبان قرار میدهد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته میشود که بیننده را از اساس با یک اثر تصویری دور میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آنچه بهانهای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروریبر ماندگارترین و خاطرهسازترین موسیقیهای مربوط به برخی برنامهها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آنها برای ما در هر شرایطی میتواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطرهبازی که پس از آغاز و انتشار آن در نوروز ۱۴۰۰ استقبال مخاطبان، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطرهبازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سالهایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
«خاطرهبازی با تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که بهصورت هفتگی میتوانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.
در پنجاه و چهارمین شماره از این روایت رسانهای به سراغ موسیقی تیتراژ ابتدایی و انتهایی سریال تلویزیونی «متهم گریخت» به کارگردانی رضا عطاران و خوانندگی امیرحسین مدرس، رضا عطاران و مجید اخشابی رفتیم که در زمان پخش آن توانست به عنوان بخشی از ملودیهای تابوشکن سریالهای تلویزیونی معرفی شود. موسیقی که در آن ردپاهایی از موسیقی موسوم به «رپ» نیز دیده شد و توانست شرایط متفاوتی را برای این سریال پرطرفدار رقم بزند.
مجموعه تلویزیونی «متهم گریخت» به نویسندگی سعید آقاخانی و کارگردانی رضا عطاران که هر دو از نسل طلایی گروه موسوم به ساعت خوشیها بودند، اولین بار در سال ۱۳۸۴ همزمان با ایام ماه مبارک رمضان از شبکه سوم سیما در قالب یک مجموعه بیست و شش قسمتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
داستان این مجموعه داستانی هم که در حال و هوایی سرخوشانه و کمدی پیش روی مخاطبان قرار گرفت و اتفاقاً هم تبدیل به یکی از سریالهای تابو شکن سیما در ماه رمضان شد، درباره شخصیتی به نام هاشم آقا با بازی مرحوم سیروس گرجستانی بود که خانوادهاش در شهرستانی نه چندان دور زندگی سادهای دارند. هاشم تا پیش از بیماری خود در مغازهای اجارهای به تعمیر اگزوز اتومبیل مشغول بوده ولی به علت بیماری، پزشکان او را از انجام کارهای سنگین منع کردهاند. از طرفی دختر دانشجویش در تهران برای او شغلی پیدا و خانهای را اجاره میکند. هاشم هم به ناچار کارش را تعطیل و به تهران مهاجرت میکند. مهاجرت به تهران و مصائب و مشکلات حضور در پایتخت خود سر منشا اتفاقات متفاوتی است که برای هاشم و خانوادهاش ماجراهای جالبی را رقم میزند.
سیروس گرجستانی، مریم امیرجلالی، سعید آقاخانی، علی صادقی، محمود بهرامی، شهربانو موسوی، ملیکا زارعی، لیدا فتح اللهی، علیرضا جعفری، رضا عطاران، احمدپورمخبر، مجید شهریاری، خشایار راد، فلور نظری، فرشاد ارج، پروین ملکی، بهشاد شریفیان، سیدرضا حسینی، سیروس میمنت، امیر داودنژاد، اصغر حیدری، پروین میکده، سروش جمشیدی، حلیمه سعیدی، آناهیتا افشار، افشین سنگ چتپ، سروش رفیعیان، فتح الله طاهری، محمد برسوزیان، ملیحه موسوی، محمد حاج حسینی، ابراهیم شجاعی، سعید نوراللهی، سید جلال طباطبایی، سعید کریمی، مسعود مبارکی، امیر مولایی، محمد افشار، سیامک حلمی، بهروز خوش فطرت، حسین عیدی وندی هم بازیگران سریال «متهم گریخت» را تشکیل میدادند.
اما فارغ از جذابیتها، اما و اگرها و حاشیههای ریز و درشتی که حین تولید و پخش این سریال پرطرفدار روی داد، این موسیقی تیتراژ ابتدای و انتهایی مجموعه بود که توانست به عنوان یکی از برگ برندهها و تابوشکن های سریالی محسوب شود که از همان اول هم معلوم بود حرفهای تازهای برای گفتن دارد.
موسیقی تیتراژی که در قالب دو قطعه تولید و در بخش آغازین و پایانی سریال پیش روی مخاطبان قرار گرفت. البته بماند که این موسیقی تیتراژی ابتدایی سریال با صدای امیرحسین مدرس و رضا عطاران بود که بیشتر از موسیقی پایانی به چشم آمد و شرایطی را ایجاد کرد که هیچکس فکر نمیکرد در موسیقی تیتراژ یک سریال تلویزیونی آن هم در ایام ماه مبارک رمضان چنین تابوشکنی اتفاق بیفتد.
آنچه برای موسیقی تیتراژ سریال متهم گریخت طراحی و برنامهریزی شده دو موسیقی تیتراژ بود که بخش اول به آهنگسازی حمیدرضا صدری و خوانندگی رضا عطاران و امیرحسین مدرس و در بخش دوم به آهنگسازی فارغ از حاشیههای ریز و درشتی که حین تولید و پخش این سریال پرطرفدار روی داد، این موسیقی تیتراژ مجموعه بود که توانست به عنوان یکی از برگ برندهها و تابوشکن های سریالی محسوب شود که از همان اول هم معلوم بود حرفهای تازهای برای گفتن دارد علیرضا افکاری (بر اساس یک ملودی هندی) و خوانندگی مجید اخشابی به بینندگان ارائه شد. دو موسیقی که گرچه هر کدام دربرگیرنده ویژگیها و قابلیتهای متفاوتی بود، اما این موسیقی تیتراژ ابتدایی سریال بود که با استفاده از یک گونه موسیقایی موسوم به رپ فارسی آن هم با صدای رضا عطاران سر و صدای زیادی به پا کرد و موجب شد ترکیب دو صدای مدرس و عطاران تبدیل به یکی از متفاوتترین موسیقی تیتراژهای آن دوران شود. کما اینکه هم مجید اخشابی برای تیتراژ پایانی و هم مدرس و عطاران برای تیتراژ ابتدای نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی تیتراژ از نهمین جشن حافظ شدند.
امیرحسین مدرس نویسنده، پژوهشگر، خواننده و مجری برنامههای مختلف تلویزیونی که انصافاً یکی از هنرمندان متخصص و موسیقی شناس این سالهای تلویزیون در قامت مجری و بازیگر است، چندی پیش بود که در مصاحبه با روزنامه همشهری پیرامون نحوه همکاریاش با رضا عطاران و خوانندگی در سریال متهم گریخت گفته بود: با رضا عطاران دوستی قدیمی دارم. خوشخلق، حرفهای و هوشمند است. تیتراژ سریال متهم گریخت، به تنظیم حمیدرضا صدری و ترانهای از یغما گلرویی است که نیمهشبی در استودیوی خانگی حمیدرضا صدری ضبط کردیم. البته ملودی از آنِ یک گروه موسیقی معروف بود که کلامش بهاصطلاح ایرانیزه شد. یادم است در آن شب، چون موسیقی، گام بالایی داشت و عبارت «ای خدا، خدا» را در اوج میخواندم، یکی از همسایگان حمید که تصور کرده بود مجلس مناجاتی در حال برگزاری است، وسط ضبط در زد و گفت: «قبول باشه انشاالله، ولی کمی آرومتر لطفاً. به هر حال نیمهشبه!» سپیدهدم، ضبط ما تمام شد.
وی درباره بازتاب و واکنشهایی که پس از پخش این موسیقی میان مخاطبان به وجود آمد، توضیح داده بود: این ترانه، با استقبالی فوق تصور ما روبهرو شد، تا جایی که افراد بسیاری آن را زنگ تلفن همراه خود قرار دادند. هنوز هم مردم این ترانه را دوست دارند. در کوچه و خیابان، بسیار شنیدهام که به من میگویند: «این وصف حال همه ماست. انگار این خدا خدا را از حنجره ما فریاد زدهای». این اقبال و توجه مردم برای من تاج افتخار است.
مجید اخشابی از خوانندگان فعال موسیقی کشورمان هم که از او میتوان به عنوان یکی رکوردداران خوانش موسیقی تیتراژهای سریالهای مختلف تلویزیونی به ویژه سریالهای مناسبتی ماه رمضان یاد کرد هم درباره موسیقی تیتراژ پایانی سریال «متهم گریخت» که با ترانهای از علی معلم دامغانی پیش روی مخاطبان قرار گرفت، گفته بود: این قطعه اقتباسی از یک ملودی خاطرهانگیز هندی بود و من همیشه مترصد و عاشق این بودم که این قطعه را اجرا کنم. خدا ناصر عبداللهی را رحمت کند یک روز مرا دید و گفت تو خیلی زبل هستی و من دوست داشتم این قطعه را بخوانم اما تو به نفع خودت از آن بهره گرفتی. این ملودی یکی از شاهکارهای موسیقی هند است و استاد علی معلمدامغانی نیز با شیوایی و استادی هرچه تمام با توجه به شناخت نسبی که به زبان هندی دارند، این قطعه را سرودند. […] وقتی با آقای عطاران صحبت کردم و گفتم چنین طرحی در ذهنم است که خیلی کار را متفاوت میکند. عطاران هم کار را شنید، استقبال کرد و گفت این قطعه خیلی خاص است. خدا را شکر کار پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت.
اخشابی درباره به کار گیری و الهام از یک ملودی هندی برای ساخت موسیقی تیتراژ انتهایی سریال متهم گریخت گفته بود: وقتی هنرمند عاشق یک موسیقی است و دوست دارد آن را بازخوانی کند و خودش هم به صراحت منشا آن را اعلام میکند، مشکلی نیست اما کار از جایی به مشکل میخورد که هنرمند این اقتباس را انجام میدهد و میگوید این کار خودم است و تنظیمش با خودم بوده است. اما من چند بار از موسیقی عرب، ترک و هندی استفاده و همواره به این نکته اشاره کردهام.
برای شنیدن موسیقی تیتراژ پایانی سریال متهم گریخت به خوانندگی مجید اخشابی اینجا را کلیک کنید.
به هر صورت قطعاً موسیقی تیتراژ سریال تلویزیونی «متهم گریخت» یکی از مهمترین و جریان ساز ترین موسیقی تیتراژهای سریالهای مختلف تلویزیونی در سالهای اخیر است که میتواند در ردیف خاطره ساز ترین و ماندگارترین قصههای مرتبط با موسیقی تیتراژهای تلویزیون قرار گیرد. موسیقیهایی که هریک دربرگیرنده ابعاد مختلفی است که میتواند منعکس کننده شرایطی از حس و حال مخاطبان تلویزیون در ادوار مختلف زمانی باشد.
کد خبر 5480838 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: رضا عطاران امیرحسین مدرس مجید اخشابی موسیقی پاپ موسیقی تیتراژ سریال تلویزیونی نادر طالب زاده تئاتر ایران کارگردان تئاتر شبکه تماشا سریال ایرانی موسیقی ایرانی هنرمندان تئاتر سینمای مستند جشنواره فیلم کن موسیقی نواحی تالار حافظ کنسرت موسیقی شبکه پنج سیما موسیقی تیتراژ موسیقی تیتراژهای سریال متهم گریخت امیرحسین مدرس رضا عطاران ترین موسیقی مجید اخشابی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۳۶۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سلمان فارسی؛ روایت درست تاریخ
یکی از پروژههای الف ویژه تلویزیون مجموعه «سلمان فارسی» است. مجموعهای به کارگردانی داوود میرباقری که قرار است مثل مجموعه «مختارنامه» اثر فاخر و پرمخاطب دیگری را بسازد.
نگارش این سریال را هم خودش بهعهده داشته و حسین طاهری، تهیه کننده این اثر است. جالب اینکه امرا... احمدجو که ید طولایی در نویسندگی و کارگردانی دارد هم به عنوان مشاور با این پروژه همکاری میکند. تصویربرداری این سریال از ۱۰ دی ۱۳۹۸ آغاز شده و قرار است در ۶۰ قسمت ساخته شود. جالب اینکه در ۱۱فروردین۱۴۰۲ مستندی با نام سلمان درباره مراحل تولید و پشت صحنه فصل اول این مجموعه پخش شد که در نوع خود دیدنی بود. این مجموعه تاریخی به دوران زندگی، زمانه و مهاجرت سلمان فارسی میپردازد و طبق برنامهریزیها تا واقعه غدیر خم ادامه خواهد داشت. سلمان فارسی در نوجوانی ایرانشهر را ترک میکند و مسیحی میشود. او حدود ۷۰ سال در شهرها، کلیساها و دیرهای مختلف بیزانس سیر و سلوک میکند. این مجموعه یکی از پربازیگرترین و پرلوکیشنترین سریالهایی است که در حال ساخت است و طبق پیشبینیها قرار است در سال ۱۴۰۵ پخش شود. به پشت صحنه این مجموعه رفته و گزارشی از روند تولید آن داشتهایم و با برخی عوامل آن از جمله حسین طاهری، امرا... احمدجو، حامد میرباقری و مهدی نقویان (رئیس سیمافیلم) هم به گفتگو پرداختیم که در ادامه میخوانید.
سلمان درآتشکده ماربین
در انتهای یکی از خیابانهای شهرک سینمایی غزالی و درست پشت کاروانسرای مرمر مجموعه سلمان فارسی قلعهای ساخته شده که نام آن آتشکده ماربین است. یکی از لوکیشنهای اصلی این مجموعه که عوامل گروه مدتی است برای ضبط سکانسهای مربوط به ایران در این لوکیشن حضور دارند و زیر تیغ آفتاب و همراه با باد و خاک در حال ضبط سکانسهایی از این سریال هستند. نزدیک ورودی در اصلی یک پرده کروماکی آبی رنگی وصل و مقابل آن اسبی به یک درخت بسته شده است. اسب گاهی شیههای سر میدهد، اما مانعی برای ضبط سریال نیست. فقط رفت و آمدهای بک قاب دوربینها بررسی میشود. گروه در حال ضبط است و ما باید چند دقیقهای را منتظر بمانیم تا کات داده شود. سکانس شلوغ و سختی است.
هنرورهای بسیاری با پوشش و گریم مناسب آن سکانس در هر نقطهای از این قلعه ایستادهاند. حتی سربازان و برمکیها نیز با لباس و گریمی که برایشان تعریف شده در میزانسن کارگردان جای گرفتهاند. کمی جلوتر میرویم. انوش معظمی را با گریم و سبیل از بناگوش دررفته و چهره بسیار متفاوتی میبینیم. گرچه ابتدا قابل شناسایی نیست، اما همین که دیالوگهایش را میگوید و صدایش را میشنویم، متوجه میشویم که امروز او مقابل دوربین است. هوا بهشدت گرم است و خورشید وسط آسمان قرار دارد. با این حال مانعی برای ادامه کار نیست. از یکی از عوامل میشنویم که حسام منظور، فرخ نعمتی و امیررضا دلاوری در اتاق گریم هستند و خودشان را برای ضبط سکانسهای بعد آماده میکنند. از آنجا که داوود میرباقری حساسیت و دقت بسیاری روی کار خود دارد، این سکانس بارها ضبط میشود تا مورد تایید او قرار بگیرد. البته در این میان صدای هواپیما هم گهگاهی شنیده میشود که یکی از عوامل بهشوخی میگوید: «جالبه که همیشه پروازها تاخیر دارن، اما امروز همه پروازها داره بهموقع انجام میشه!»
داوود میرباقری، امرا... احمدجو و حسین طاهری داخل یک چادر نشستهاند و از مانیتور مقابلشان کار را دنبال میکنند. یکباره بادی میوزد و یکی از صندلیهای پلاستیکی به هوا رفته و مقابل پای یکی از اسبها پرتاب میشود و او را عصبانی میکند. سایر اسبها هم که در گوشهوکنار این قلعه ایستادهاند، سروصدا میکنند. نگاهی به اطراف میاندازیم. سربازها و نگهبانان قلعه در برج و باروی قصر مشغول محافظت هستند. فضاسازی میرباقری مثل همیشه حرف ندارد. انگار مخاطب را با خود به قلب تاریخی میبرد که شاید هزاران سال با آن فاصله دارد. یکی از هنروران با سبدی در دست و با اشاره دستیار کارگردان به نقطهای میرود و میایستد که به او گفته شده است. داخل سبد نان و خرما دارد.
یکی از هنروران شوخی لقمهای نان و خرما از او طلب میکند و باعث خنده میشود. لباسها و کفشها و گریم هنروران همه نشانگر است که در حال ورقزدن تاریخ چندهزارساله هستیم. نسیمی میآید و صورتها را نوازش میکند، اما همچنان هوا گرم است و گروه باید تا شب سکانسهای بسیاری را ضبط کنند. زمان بهسرعت درحال گذراست و گروه هیچ ثانیهای را نباید از دست بدهد. به همین خاطر است که سرما و گرما هم مانعی برای کارشان نشده است. به نظر میرسد این مجموعه از کار قبلی میرباقری سختتر است و به همین دلیل او انرژی بیشتری روی آن میگذارد. در گوشه دیگری از این شهرک هم کارگاههای چرم و کهنهکاری سریال قرار دارد و همزمان تیم دیگری در حال ساخت ادوات جنگی است. لوکیشنهای دیگری هم در حال ساخت است. خلاصه اینکه همه در تلاش هستند تا یک سریال شستهرفته و ماندگار دیگر در تاریخ این رسانه ثبت شود.
استاندارد بالای ۱۵دوربین روشن
مهدی نقویان، رئیس سیمافیلم در پشت صحنه این سریال حاضر است و درباره روند تولید این پروژه و دقتی که میرباقری در ساخت این اثر دارد و زمانبندی آن میگوید: خوشبختانه با حمایتی که ریاست سازمان از این پروژه دارد و بهصورت هفتگی جلساتی برای این پروژه میگذارد، مشکلاتی که در پیشتولید وجود دارد، خیلی زود رفع میشود و حمایتهای لازم از این اثر صورت میگیرد. میتوانم بگویم برای اولینبار طی این ۳-۴سالی که این سریال تولید میشود، لوکیشنهای این بخش تا پایان سال ۱۴۰۳ ساخته شده و آماده است. اما در سالهای قبل اینگونه نبود. به همین دلیل برنامهریزیهای تولیدی نامنظم انجام میشد و ساخت لوکیشن در برنامهریزی سریال تاثیرگذار بود. وی ادامه میدهد: امسال هم دنبال این هستیم که لوکیشنهای مربوط به سال بعد همین امسال ساخته شود تا مانع تولیدی نداشته باشیم و کار با سرعت پیش برود. البته این سرعت با همان استانداردها و کیفیتی است که باید باشد و مدنظر کارگردان و ریاست سازمان هم هست. نقویان همچنین میافزاید:خوشبختانه چرخه تولید درسال۱۴۰۳ راه افتاد، سرعت تولید کارهای الف ویژه بیشتر شد ومدتهاست به استاندارد بالای ۱۵دوربین روشن رسیدهایم که نیاز آنتن است تا زیر ۱۵ تا دوربین روشن نداشته باشیم و همین طور حمایت میشود. ما الان شش سریال درمرحله پستولید داریم که منتظر آنتن هستند.
حضور ۴۰ بازیگر خارجی
حسین طاهری، تهیهکننده سریال درباره تدراک گسترده برای تولید این سریال عنوان میکند: شایسته کشوری مثل ایران که تاریخ کهن و همچنین سابقه فیلمسازی غنی دارد این است که در تولید آثار نمایشی ارتقا پیدا کند. سریال سلمان فارسی مجموعهای است که سازمان صداوسیما با آن در کنار آقای میرباقری قدم بزرگی برداشته است. ما براساس برنامهریزی تولید را جلو میبریم و از این برنامه عقب نماندهایم. همانطور که قبلا گفتم، اینجا یک دانشگاه است. دوستان و همکاران ما تلاش میکنند از بزرگان در این مجموعه بیاموزند. وی میگوید: بخشهای ایران باستان بسیار جالب توجه است، البته همچنان ساخت و ساز ادامه دارد وماتاپایان فصل ایران باستان بیش از۳۰لوکیشن داریم. طاهری درباره انتخاب هنرورها هم توضیح میدهد:۲۰هزار نفر را از میان تئاتریهای سراسر ایران انتخاب کردیم. رزومه دادندو۶۰۰۰نفر از میانشان گزینش شدند که حرفهای هستند، البته در این دانشگاه بیشتر میآموزند. وی در مورد حضور چهرهها نیز عنوان میکند: بیشتر بازیگران ایران علاقهمندی خود را برای حضور در این پروژه اعلام کردهاند و این برای ما باعث افتخار است. اما علاوه بر آنان، چهرههای تازه نیز معرفی میشوند و حدود ۴۰ بازیگر خارجی نیز تا کنون در این سریال حضور پیدا کردهاند. بازیگرانی از مراکش، تونس، یونان، ارمنستان و... از این جمله هستند. برخی از آنان اصلا با ایران آشنایی نداشتند و بهواسطه بازی در این سریال با ایران آشنا شدند. این تهیهکننده درخصوص ادامه تصویربرداری در شهرک غزالی نیز میگوید: دو سه هفتهای در شهرک غزالی هستیم تا فصل زمستان را تصویربرداری کنیم. برای تصویربرداری فصل بهاربه شاهرودبازمیگردیم ویکی دوماه آنجامیمانیم. بازبه تهران بازمیگردیم ودوره پرشکوه ایران باستان را تصویربرداری میکنیم.
میرباقری سنگ تمام گذاشته است
امرا... احمدجو یکی از نویسندگان و کارگردانان پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون است که آثار بسیاری را در تلویزیون ماندگار کرده است. هنوز هم مخاطبان بسیاری با «روزی روزگاری» این هنرمند خاطره دارند. تفنگ سرپر، پشت کوههای بلند و سردار جنگل از جمله آثاری است که برای تلویزیون ساخته است. وی که بهعنوان مشاور با این پروژه همکاری میکند، در اینباره میگوید: داوود میرباقری قصه سلمان را اززمان تولداین شخصیت آغاز کرده است. البته از آنجایی که از آن تاریخ اطلاعات جزئی در دسترس است بخشی از فیلمنامه باید دراماتیزه میشد. بهطور مثال پدر سلمان از ملاکان جی در اصفهان بوده و ثروت زیادی داشته است ولی ما از پدر او اطلاعات دیگری نداریم و بخشی از داستان درباره شرایط زندگی وی در ایران و همچنین مسائل پیرامونی او بهصورت داستانی در فیلمنامه وارد میشود. وی همچنین میافزاید: با توجه به تجربیاتی که داوود میرباقری دارد، این سریال آنطور که پیشبینی کردهایم در حال انجام است. البته بهدلایل مختلف ازجمله کرونا توافقهایی داشتهایم، اما خللی در کار ما ایجاد نکرده است؛ ضمن اینکه همه شرایط مهیاست و تصور میکنم نتیجه درخشانی هم خواهد داشت.
احمدجو در ادامه بیان میکند: میتوانم بگویم سلمانفارسی یک اثر ماندگار و فاخری خواهد بود و از آن سریالهایی میشود که میتواند برای نسلهای مختلف آموزنده و جذاب باشد؛ چون من چند سال است شاهدم که میرباقری برای این کار سنگتمام گذاشته و با تجربه زیادی که در این زمینهها دارد و با همه وجود پلان به پلان این سریال را جلو میبرد. وی با اشاره به منابعی که به آنها در نگارش سریال رجوع کرده است، میگوید: همه زحمات را آقای میرباقری کشیده ومن در کنارش به او کمک میکنم، اما برای نگارش، کتابهای زرتشتی ازجمله اوستا مرجع من شده است. تحقیقاتی هم جدا ازفیلمنامه توسط سازمان صداوسیما انجام شده است و من از آنها استفاده میکنم. همزمان برای اینکه در آن فضا قرار بگیرم به این تحقیقات و کتابهای دیگر هم مراجعه میکنم. با همه این احوال گاهی برای یک دقیقه دیالوگ دو یا سه روز وقت میگذارم و گاهی هم گفتگوها بهراحتی به ذهنم میآید و روی کاغذ مینویسم. وی همچنین درباره زبانی که در سلمان فارسی بهکار برده شده و نحوه گویشها عنوان میکند: اگر بخواهیم زبان را نزدیک به آن زمان انتخاب کنیم، نامفهوم خواهد بود؛ بنابراین من سعی میکنم دستور زبانی را که قابل فهم است با گویش امروزی استفاده کنم ونظرخود میرباقری هم براین مبنابود که دیالوگهابه زبان امروز ومحاوره نزدیکتر باشد. احمدجو در پایان هم میگوید: چند سالی است یک سریال جنگی به نام «تولد» را دارم که اگر بعد از سریال سلمان فارسی همچنان زنده باشم و ویلچرنشین نشوم، میخواهم آن را بسازم. بخشی از کارهایش هم انجام شده است.
بازیگرانی که به عشق سلمان آمدهاند
حامد، فرزند داوود میرباقری است که همواره در کنار پدر تلمذ میکند و در آثاری که او میسازد، هم بازی میکند و هم در پشتصحنه حضور دارد و پدر را همراهی میکند. وی در این سریال هم بهعنوان دستیار کارگردان فعالیت میکند و قرار است نقشی را هم بازی کند که در اینباره میگوید: درباره نقشم فعلا صحبتی نمیکنم، اما مدتی است که بخش مربوط به ایران را ضبط میکنیم که بخشی از لوکیشنهای این بخش در شهرک غزالی است و بخشی هم در شهرک دفاعمقدس و شاهرود ضبط میشود. از آنجا که طبق زمانبندی پیش میرویم، حدود هشت روز دیگر در شهرک هستیم و بعد به شاهرود میرویم. وی در ادامه در توضیح لوکیشن آتشکده ماربین بیان میکند: این آتشکده در جی یا همان اصفهان سابق است که بیشتر کارهای اداری در این مرکز رخ میدهد. اینجا یکی از لوکیشنهای اصلی بخش ایران است که میتوان گفت ۲۵ درصد بخش ایران در این لوکیشن مقابل دوربین میرود. میرباقری درباره حضور هنروران و انتخاب آنها توضیح میدهد: تمام این افراد از نقاط مختلف کشور انتخاب شدهاند.
به همین دلیل اسم آنها را منتخبان گروه کارگردانی گذاشتهایم. چون همه این افراد جزو بازیگران استانهای مختلفی هستند که تجربه بازیگری دارند و به عشق سلمان وارد این پروژه شدهاند. برای اولین بار است که این اتفاق در یک پروژهای افتاده است، چون آقای میرباقری ترجیح میدادند با افرادی کار کنند که تجربه بازیگری داشتند. ما برای انتخاب آنها سفرهای بسیاری رفتیم و دو سال قبل از فیلمبرداری شروع کردیم و به همه استانهای ایران سفر کردیم تا این افراد انتخاب شدند. در حال حاضر برای هر فاز این سریال باز سفر میرویم و افراد دیگری را میبینیم. چون همچنان کار انتخاب بازیگر ادامه دارد و در حال انجام است. در جمع بازیگران اصلی چهرههای جدیدی داریم که پیش از این تجربه تئاتر داشتند و با این سریال معرفی میشوند.
میرباقری درباره لوکیشنهای این سریال بیان میکند: هنوز ساخت و سازها و لوکیشنهای این سریال در حال انجام است. اگر فاز ایران را بخواهیم تقسیم کنیم، بخش جی دو لوکیشن اصلی دارد و همین آتشکده و خانه بودخشان، فرماندار جی و پدر سلمان که در شاهرود در حال ساخت است. یکی دیگر از لوکیشنهای اصلی ایران، کاخ تیسفون است و در واقع آن چیزی که در عکسها داریم، نمانده و در حال ساخت است. وی در ادامه درباره تحقیق و پژوهش این سریال میافزاید: پیش از کار، تحقیق و پژوهش انجام شده، اما برای هر فاز از کار باز هم تحقیق و انتخابها انجام میشود. میتوانم بگویم هر دو قسمت از این سریال مثل یک سینمایی حرفهای گرفته شده؛ با همان دقت، حساسیت و انتخاب لوکیشن و بازیگر و.... میرباقری در پایان هم میگوید: فصل بیزانس کار شد و زمان زیادی گذاشتیم. چون لوکیشنهای بسیاری داشت و مدام درسفربودیم. لوکیشنهای فصل حجاز آماده است و برای فصل ایران هم متمرکزتر بودیم. به هر حال در تلاشیم تا کار به موقع تمام شود.
منبع: جام جم آنلاین
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی